Helpdesk: březen 2024

březen 2024

Evropský Helpdesk otevírá fondy EU pro sociální začleňování

V dubnu 2024 bude ukončen dvouletý projekt Helpdesk. Partneři projektu uspořádají 16. dubna v Bruselu závěrečnou konferenci pro více než 90 účastníků z celé Evropy, aby se podělili o nástroje projektu, které pomohou uvolnit finanční prostředky EU pro sociální služby. Tyto nástroje jsou k dispozici řídicím orgánům, poskytovatelům sociálních služeb a zprostředkujícím subjektům, aby usnadnily přístup k fondům EU pro sociální služby a zjednodušily jejich využívání. Zdroje zahrnují soubor nástrojů pro usnadnění projektů v oblasti sociálních služeb pro řídicí orgány, který pomáhá sociálním službám účinně reagovat na administrativní a technické problémy spojené s podáváním žádostí o fondy EU a jejich využíváním. V rámci projektu bylo rovněž vytvořeno elektronické školení pro sociální služby o tom, jak úspěšně financovat své projekty EU.

V současném období financování EU 2021-2027 má Evropský sociální fond plus (ESF+) celkový rozpočet 100 miliard eur. Z toho je 25 % vyčleněno na projekty sociálního začleňování. Tyto fondy mají velký potenciál podporovat a investovat do kvalitních služeb a podpory, a tím investovat do zlepšení života. Existují však jasné důkazy, které naznačují, že tyto fondy nejsou využívány efektivně, a služby sociální péče a podpory i místní orgány hlásí četné potíže s přístupem k fondům EU. Mezi hlavní překážky, které sociálním službám brání ve využívání těchto fondů, patří velká byrokratická a administrativní zátěž spojená s vyřizováním projektů financovaných EU a nedostatečné znalosti sociálních služeb o tom, jak získat přístup k fondům EU. Zúčastněné strany rovněž uvádějí, že nepružné a úzké výzvy k předkládání projektů snižují možnosti využití fondů EU pro inovativní podporu a poskytování služeb sociální péče. Řídicí orgány se navíc potýkají s problémy při definování, měření a monitorování sociálního dopadu těchto projektů. V této souvislosti byl v květnu 2022 zahájen projekt HELPDESK (Social sErviceS helpdesk on EU Funds). Cílem projektu spolufinancovaného Evropskou unií bylo zvýšit povědomí o ESF+, Evropském fondu pro regionální rozvoj (EFRR) a dalších relevantních fondech EU a o tom, jak tyto fondy mohou lépe podporovat kvalitní sociální služby. Projekt rovněž usnadnil přístup k fondům EU pro sociální služby a zjednodušil jejich využívání. Podpořil také výměnu a spolupráci mezi klíčovými partnery s cílem zajistit, aby priority financování vycházely z posouzení sociálních potřeb a byly zaměřeny na účinné intervence v oblasti sociálních služeb založené na důkazech.

Projekt shromáždil zkušenosti z celoevropské spolupráce 16 partnerů, kteří se skládají z nevládních organizací EU pokrývajících téměř všechny sociální sektory a národních zúčastněných stran z 5 zemí (Španělsko, Itálie, Švédsko, Belgie, Česká republika). Během posledních dvou let projekt vyvinul několik klíčových nástrojů na podporu řídicích orgánů, zprostředkujících subjektů a poskytovatelů sociálních služeb při přístupu k fondům EU a jejich efektivním využívání. Mezi tyto nástroje patří např:

●       Zpráva o potřebách, příležitostech a výzvách souvisejících s využíváním prostředků ESF+ a EFRR v sociálních službách.

●       Informační přehledy o jednotlivých zemích, které pomohou sociálním službám lépe porozumět fungování ESF+ a EFRR v jednotlivých členských státech EU a poskytnou příslušné kontakty a zdroje informací pro přístup k fondům EU.

●       Sada nástrojů pro usnadnění projektů v oblasti sociálních služeb, která pomáhá řídicím orgánům zefektivnit proces řízení projektů a pomáhá službám účinně reagovat na administrativní a technické problémy, s nimiž se setkávají v každé fázi projektového cyklu, v 10 jazycích. Tento nástroj mohou využít také poskytovatelé sociálních služeb při své advokační činnosti vůči řídicím orgánům.

●       Elektronické školení pro sociální služby dostupné v šesti jazycích o tom, jak úspěšně financovat své projekty EU od začátku procesu výzvy až po závěrečné vykazovací období.

●       Politické pokyny pro řídicí orgány, Evropskou komisi a poskytovatele sociálních služeb s doporučeními a praktickými kroky, jak zlepšit přístup k fondům EU v 10 evropských jazycích.

●       Brožura inspirativních postupů s příklady, jak sociální služby získaly přístup k inovativním formám podpory financovaným EU a jak je realizovaly, v 10 jazycích.