Helpdesk: listopad 2022

listopad 2022

Helpdesk po šesti měsících - jak jsme na tom teď?

 

Od oficiálního zahájení projektu Helpdesk v květnu 2022 uplynulo šest měsíců. Hlavním cílem Helpdesku je podpořit sociální služby, aby mohly snadněji získat a lépe využívat finanční prostředky EU, a pomoci řídicím orgánům využívat finanční prostředky EU k financování kvalitních intervencí v oblasti sociálních služeb. Nyní byly realizovány první aktivity a začínají se projevovat první výsledky.

V prvních měsících projektu jsme se zaměřili na shromažďování důkazů, které budou mít zásadní význam pro přípravu budoucích výstupů projektu. Za tímto účelem byly provedeny dva průzkumy - jeden pro sociální služby a druhý pro řídicí orgány - s cílem získat lepší přehled o překážkách a problémech, které brání využívání finančních prostředků EU v sociálních službách. V rámci průzkumu jsme obdrželi odpovědi od 357 poskytovatelů sociálních služeb a 75 řídicích orgánů napříč celou Evropskou unií.

Kromě toho se v říjnu a listopadu konalo deset národních akcí v deseti různých členských státech EU mimo jiné v České republice a na Slovensku. Během těchto akcí se sešli zástupci sociálních služeb, řídicích orgánů, zástupců EU a zprostředkujících subjektů, aby společně diskutovali o překážkách, výzvách, ale také o osvědčených postupech v souvislosti s přístupem k finančním prostředkům EU a jejich využíváním.

Dne 20. října 2022 v Bruselu uspořádána zahajovací akce, na níž byl projekt oficiálně představen. Zástupci Evropské komise, partneři projektu, zprostředkující subjekty a zástupci řídicích orgánů se sešli, aby diskutovali o potenciálu projektu zaplnit mezery, pokud jde o budování znalostí a kapacit, zjednodušení fondů EU a politické poradenství. Některé klíčové body, v nichž může projekt přinést změnu, jsou následující:

 

  • Budování kapacit sociálních služeb: Jaké fondy EU existují, jak se k nim dostat, jak napsat projektovou žádost a jak projekt řídit?
  • Hledání řešení k překonání byrokratické zátěže: Jaké nástroje mohou usnadnit podávání žádostí o finanční prostředky EU a vytvořit příznivé prostředí, například zjednodušené možnosti nákladů a šablony žádostí?
  • Poskytnout řídícím orgánům a sociálním službám vodítko pro výběr projektů, které lze financovat z fondů EU a které mají největší sociální dopad.

 

Partneři projektu mezitím pracovali na vytvoření webových stránek projektu, které budou hlavní platformou pro všechny jeho výstupy. V následujících měsících budou přibývat další a další sekce, zdroje a dokumenty na těchto webových stránkách, takže zůstaňte s námi a sledujte web Helpdesku!