Jednodenní manažerské kurzy
Eliminace nežádoucích jevů na pracovišti a utváření pozitivního pracovního klimatu v sociálních službách
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na pracovní týmy na všech úrovních poskytovatele sociální služby. Nelze totiž od sebe odlučovat efektivitu a kvalitu vztahů v pracovním týmu od kvality poskytované sociální služby a osobní spokojenosti klienta. Jde o propojené nádoby. Pracovní klima lze vnímat z hlediska jeho stálosti, intenzity, atraktivity, kvality. Klima v sociálních službách může být pozitivní, otevřené, tvůrčí, inspirativní, podnětné, zdravé, motivující bez konfliktů a krizí, kterých vzniká každodenně celá řada. Prakticky se jim nelze vyhnout. Konflikt je obyčejně vnímán jako střet něčeho s něčím a lze jej považovat za stav, který vnáší nerovnováhu nebo nestabilitu. Individuální zkušenost s konfliktem může být negativní nebo pozitivní, podle toho jak se k němu každý jedinec staví. Tento kurz seznamuje frekventanty se základními principy a typy nežádoucích jevů a patologických vztahů v organizacích poskytujících sociální služby. Vysvětluje jednotlivé formy a projevy těchto jevů s důrazem na dopady na pracovníky a rovněž se zabývá dopady na organizaci jako celek. Specifikuje možné druhy ztrát, které krizové situace způsobují. Kurz se zabývá také možnými dopady na kvalitu poskytované sociální služby a spokojenost jejího klienta. Účastníci navzájem sdílejí a analyzují své zkušenosti a na základě získaných informací navrhují možnosti řešení daných situací vedoucích ke kvalitě sociální služby i kvalitě vztahů na pracovišti.
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem s demencí, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.
Hygienická pravidla, prevence infekčních onemocnění a postupy v zařízení sociálních služeb
- Úvod do legislativy
- Vyhláška č. 306/2012 Sb. o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a vybraných zařízení sociálních služeb – ve všech zařízeních, kde je poskytována zdravotní péče
- Problematika povinného očkování zaměstnanců v sociálních službách (vyhláška č. 537/2006 Sb.)
- Doporučené postupy při nakládání s odpadem z poskytování zdravotní péče (vyhláška č. 273/2021 Sb.)
- Správná hygiena rukou v sociálních službách; nedostatky v dodržování správné hygieny rukou u poskytovatelů zdravotní a sociální péče jako celosvětový problém
- Hygienicko-epidemiologické standardy v sociálních službách; křehká hranice mezi pečovatelem, zdravotníkem a klientem
Optimální nastavení zdravotní péče v pobytové sociální službě
Zdravotní péče v pobytových sociálních službách má odlišná pravidla od zdravotnických zařízeních. Zdravotní sestra má vyšší kompetence při vyhodnocování zdravotního stavu bez přítomnosti lékaře a zároveň se na některých místech kryje s prací pečujících. V toto kurzu se dozvíte, jak nastavit systém péče v domově, aby klient dostal optimální péči.
- Vyhodnocení potřebnosti zdravotní péče
- Organizační řád
- Jak sehnat zdravotní sestry
- Harmonogramy a náplně práce
- Spolupráce na pracovišti
- Spolupráce s externími pracovníky
- Předávání informací
Virtuální realita - demence
- Jak demence ovlivňuje mozek a osobnost člověka – výklad s použitím názorného instruktážního filmu.
- Virtuální realita – vlastní prožitek účastníka, pohled na svět očima člověka s demencí.
- Diskuze nad vlastními prožitky, vhled do potřeb člověka s demencí.
- Praktická doporučení vedoucí k podpoře spolupráce mezi pečovateli v pobytových sociálních službách i v domácím prostředí a směřující k jistotě a bezpečí osoby s demencí i samostatných pečovatelů.
Základní právní otázky při práci s klientem
Obecně ke zdravotnicko-právním předpisům
- Autonomie pacienta, informovaný souhlas
- Právo pacienta na informace
- Hodnocení způsobilosti k právnímu jednání
- Zástupné rozhodování a opatrovnictví, podpora v rozhodováníSpolupráce s rodinou klienta - povinnosti poskytovatele, povinnosti rodiny, povinnosti klienta
Právo a péče v závěru života
Právo a péče v závěru života
- Dříve vyslovené přání, předběžné prohlášení, „legacy documents“
- Spolupráce s praktickým lékařem a poskytovatelem mobilní specializované paliativní péče
- Limitace péče v závěru života (transport do zdravotnického zařízení, hospitalizace, resuscitace ad.)
- Pokyn DNR (neresuscitovat) dle nálezu Ústavního soudu
- Postup po úmrtí klienta
Sociální pracovník manažerem
Záměrem kurzu je upevnit roli sociálních pracovníků ve vybraných tématech sociální práce v sociálních službách a posílit jejich profesní kompetence a praktické dovednosti. Účastníkům se dostane nejen špičkové výuky, ale také kvalitních vzdělávacích materiálů a podpory lektorů po celou dobu kurzu.
Celkový rozsah akreditovaného kurzu je 112 hodin. Z toho 48 hodin je realizováno distanční (on-line) a 64 hodin prezenční formou.
Platba kurzu bude rozdělena do 2 splátek (první v roce 2024, druhá v roce 2025).
Téma | Datum |
Role sociálního pracovníka v praxi individuálního plánování sjednané sociální služby | 10.11.2025 |
Vedení týmu sociální služby v náročné situaci | 11.11.2025 |
Jak se připravit na inspekci a obhájit dobrou praxi sociální služby | 2026 |
Hodnocení kvality a efektivity sociální služby | 2026 |
Stanovování krátkodobých a dlouhodobých cílů sociální služby | 2026 |
Uplatnění manažerských dovedností v praxi | 2026 |
Marketing sociální služby | 2026 |
Závěrečné kolokvium | 2026 |
Téma | Datum |
Ochrana práv a omezování svobody včetně pohybu klienta sociální služby | 02.12.2025 |
Multidisciplinární týmy v sociální práci v sociálních službách | 16.12..2025 |
Financování sociální služby prostřednictvím více zdrojů | 2026 |
Interní předpisy poskytovatele sociální služby | 2026 |
Projev vážně míněného nesouhlasu v pobyt. soc. sl. v praktické rovině z pohledu poskytovatele | 2026 |
Právo na přiměřené riziko klienta sociální služby | 2026 |
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem s demencí, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.